Jokaiselle tulee silloin tällöin vastaan tilanne, kun on aika vaihtaa liittymää. Tällöin tulee aika alkaa metsästää uutta, itselle sopivinta liittymää. Mutta minkä kaikista vaihtoehdoista valitsisi?
On hyvin mahdollista, että löydät useita varsin houkuttelevilla hinnoilla varustettuja vaihtoehtoja, joilla on kuitenkin toisistaan täysin poikkeavat ehdot. Juuri nämä ehdot ovat se seikka, jota kannattaa pitää silmällä itselle sopivaa liittymää valitessa. Yksi liittymä saattaa olla vaikka täysin ilman määräaikaa, toinen saattaa tarjota vuoden määräaikaa jo kolmas jopa kahden vuoden määräaikaa. Mutta mitä määräajat käytännössä ovat ja kannattaako niihin sitoutua?
Määräaikaisista liittymistä kertoo jotakin osaltaan jo se, että ne ollaan hävittävässä tai ainakin rajoittamassa aivan lähitulevaisuudessa. Määräaikaisten mobiililiittymien enimmäiskestoa tullaan todennäköisesti lyhentämään tämänhetkisestä kahdesta vuodesta yhteen vuoteen. Tätä uudistusta on pohdittu osana koko sähköisen viestinnän palvelulain muutosta alan viranomaisten toimesta. Juuri määräaikaisten liittymien rajoittaminen on ollut yksi olennainen osa lakiehdotusta. Lakiehdotuksen lopullinen tyyppi kuitenkin selviää vasta silloin, kun ehdotous lähtee lausuntokierrokselle ja julkistetaan suurelle yleisölle.
Määräaikaisuus ei näy hinnoissa
Mikäli määräaikaisuutta päädytään rajoittamaan, tulisi se koskemaan juurikin mobiililiittymiä eikä yleisesti puhelinliittymiä tai nettiyhteyksiä kuten kiinteää laajakaistaa. Tällä hetkellä määräaikaisia liittymiä on kaikista mobiililiittymistä noin 20 prosenttia. Siitä, mitkä näistä määräaikaisista liittymistä ovat näitä pian poistettavia yli vuoden liittymiä ei ole tilastoitua tietoa luotettavasta lähteestä.
Samalla kun lakiehdotusta on pohdittu, on tehty myös selvitys siitä, miten määräaikaisuuden poistaminen tai rajaaminen vaikuttaisi markkinoihin. Yllättäen sillä ei olisi kovinkaan merkittävää vaikutusta. Varsinaisesti muutos ei vaikuttaisi markkinoihin mitenkään, mutta helpottaisi tilannetta kuluttajan kannalta, kun kuluttaja ei enää jumittuisi samaan sopimukseen pitkäksi aikaa. Tämän päätöksen motiivina on siis lisätä kuluttajan valinnanvapautta ja yhdenlaistaa lakia muiden Skandinavian maiden kanssa. Periaatteessa Suomen nykyisessäkään tilanteessa ei kuitenkaan ole mitään pahaa.
Syy kahden vuoden määräaikaisten liittymien pohjaa siihen, että kyseessä on varsin nopeasti kehittyvä ala. Tänä aikana markkinoille saattaa tulla huomattavasti parempia ja edullisempia liittymiä, mutta kuluttaja ei tällöin saa niitä käyttöönsä, koska on jo sitoutunut määräaikaiseen liittymään.